De regels voor online verkopen zijn gewijzigd
Verkoopt u producten online, via een webshop? Of heeft u een online platform? Dan heeft u sinds 28 mei 2022 te maken met nieuwe regels. Deze regels zijn geïntroduceerd om consumenten beter te beschermen en gelden binnen de hele EU. In dit blog vertellen we wat de nieuwe regels inhouden.
- Reviews
Uit onderzoek blijkt dat online reviews steeds belangrijker worden: maar liefst 77% van de consumenten kijkt voor de aankoop naar online reviews. En 88% van de consumenten ziet een online review als een persoonlijke aanbeveling. Om het plaatsen van nepreviews tegen te gaan en het proces van betaalde of gesponsorde reviews transparanter te maken, zijn de regels voor online reviews aangescherpt.
Dit betekent dat u sinds 28 mei 2022 alleen nog maar echte reviews op uw website mag plaatsen. Ook moet u op de website aangeven hoe u controleert of reviews echt zijn (uiteraard moet u deze controle ook echt uitvoeren). Daarnaast moet u aangeven of u alle reviews laat zien, dus zowel de positieve als de negatieve. Sponsort u een klant of heeft u voor een beoordeling betaald? Dan moet u dit ook vermelden. En maakt u gebruik van social media? Dan mag u geen likes weergeven die in uw opdracht zijn geplaatst.
Bent u aangesloten bij een revieworganisatie, zoals Trustpilot of Kiyoh? Dan kunt u ook op de website vermelden hoe deze partij omgaat met reviews en met een link verwijzen naar de pagina waarop de revieworganisatie zelf uitlegt hoe zij werken.
- Kortingen en van-voor prijzen
Adverteert u wel eens met hoge kortingen? Rond de feestdagen bijvoorbeeld, of met Black Friday? Dan bent u vast bekend met de kritiek dat veel van deze kortingen te mooi zijn om waar te zijn. Daarom mag u sinds 28 mei geen willekeurige ‘van prijs’ meer tonen. De ‘van prijs’ moet de laagste prijs zijn waarvoor u het product in de 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft aangeboden. Wel mag u een korting laten zien ten opzichte van de adviesprijs of de prijs van een concurrent.
- Gepersonaliseerd aanbod
Geeft u uw klanten wel eens een gepersonaliseerd aanbod, bijvoorbeeld op basis van recente zoekopdrachten, de aankoopgeschiedenis of andere data? Dan moet u hen hierover voor de aankoop informeren, bijvoorbeeld met een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.
- ‘Gratis’ online diensten
Als u uw klanten een gratis online dienst aanbiedt, maar zij in ruil daarvoor hun persoonlijke gegevens moeten achterlaten, dan moet u vermelden hoe lang zij aan de dienst vastzitten én hoe zij zich kunnen uitschrijven. Bovendien moet u hen het recht geven om de dienst binnen 14 dagen zonder reden op te zeggen. Zegt een klant op? Dan moet u direct zijn of haar gegevens verwijderen.
- Online marktplaats
Heeft u een online marktplaats? Of laat u andere partijen via uw webshop producten of diensten aanbieden? Dan moet u vooraf onderzoeken met wie u zakendoet: is het een onderneming of een particuliere partij? En tegen welke voorwaarden biedt deze partij zijn goederen of diensten aan?
Ook moet u op de website duidelijk aangeven of een klant zakendoet met u of rechtstreeks met een derde partij. Is dit laatste het geval? Dan moet u, bij voorkeur op de betaalpagina – aangeven of dit een ondernemer of een particulier is en welke voorwaarden er op de verkoop van toepassing zijn. U mag deze informatie niet wegstoppen in de algemene voorwaarden.
- Vergelijkingssite
Heeft u een vergelijkingssite, bijvoorbeeld voor aanbieders van internet, tv en bellen, reizen of energie? Dan moet u de bezoekers van uw website laten weten hoe de resultaten tot stand komen en of er aanbieders zijn die betalen voor een hogere plek in de zoekresultaten. Dit doet u op de pagina waarop u de zoekresultaten toont.
Handhaving
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) controleren of u zich aan deze nieuwe regels houdt. Doet u dat niet? Dan kan er – afhankelijk van het type overtreding – een boete volgen die kan oplopen tot 4% van de jaaromzet.
Vragen?
Heeft u hier vragen over? Neem dan gerust contact met ons op.